Luisteren met 4 oren, praten met 4 monden!

Huh? Maar dat zei ik toch niet?

Luisteren met 4 oren, praten met 4 monden!

Misverstanden, miscommunicatie. Je zegt of vraagt iets en de ander reageert totaal anders dan je had verwacht of gehoopt. Hoort hij je niet goed? Luistert hij niet goed? Was jij onduidelijk?

Het zou zomaar kunnen dat jullie op een andere laag van de communicatie reageren. Iedereen praat namelijk altijd met 4 monden en luistert met 4 oren. Volgens Schulz von Thun zijn in alle communicatie, altijd 4 aspecten aanwezig:

1. het inhoudelijk aspect (de feitelijke boodschap)

2. het expressief aspect (zegt iets over de zender zelf)

3. het relationele aspect (zegt iets over hoe de zender tegenover de ontvanger staat, wat hij van hem vindt)

4. het appellerende aspect (welk beroep doe je op de ander)

Je weet nooit op welk aspect de ander je hoort of op je reageert. Dit maakt communicatie soms complex.

Een voorbeeld ter verduidelijking van de 4 aspecten: Je leidinggevende komt naar je toe en vraagt: “Heb je die offerte al na gebeld?” Je kunt hierop eenvoudigweg ja of nee beantwoorden. Maar hoe voel je je bij de vraag? Hoe hoor je hem?

1. inhoudelijk: Hij wil informatie. Is er al gebeld?

2. expressief: Hij vindt het belangrijk dat offertes worden na gebeld.

3. relationeel: Hij vertrouwt me niet.

4. appellerend: Hij wil dat ik nu ga bellen.

Voel je wat het kan uitmaken? Hoe afhankelijk van op welk aspect je de boodschap hoort of voelt, de reactie en impact dus heel anders kan zijn.

En zo kun je vast vele voorbeelden uit je dagelijkse praktijk bedenken waar een vraag of opmerking een heel andere impact kan hebben dan bedoeld. En hoe er dus ook onnodig meer wrijving of schuring binnen je team kan ontstaan. Of waardoor jij onnodig weerstand of onzekerheid of irritatie voelt.

Je hiervan bewust zijn en weten hoe je deze ruis zoveel mogelijk kan voorkomen, maakt dat je effectiever en met meer plezier kan (samen) werken. We helpen hier graag mee door onze trainingen en workshops.

* Irene

Volg ons ook via Social Media:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *