Echt goed luisteren, kun jij dat?

Iedereen wil gehoord worden.

luisteren reagerenEcht luisteren is meer dan alleen horen wat de ander zegt. Luisteren lijkt heel erg gemakkelijk. Het lijkt iets dat je automatisch doet, iets passiefs. Maar is dat wel zo?

In de communicatie heb je twee belangrijke aspecten, de boodschapper en de ontvanger. Miscommunicatie ontstaat wanneer er geen goede afstemming is, tussen gesprekspartners.

Voor effectieve communicatie tussen mensen is luisteren minstens zo belangrijk als goed kunnen vertellen. Aandachtig naar de ander luisteren blijkt in de praktijk vaak lastiger dan gedacht.

Voor mij persoonlijk, is luisteren altijd een belangrijk aandachtspunt geweest. Als snelle denker, vormde ik regelmatig al snel een oordeel. Gaf ik een interpretatie van hetgeen de ander bedoelt en denkt. Had ik al snel een oplossing ervoor of een idee erover. Vond ik er iets van. Goedbedoeld weliswaar, maar minder effectief, want hierdoor werd echt luisteren al een stuk moeilijker. Want ik luisterde daardoor veelal vanuit mijn eigen referentiekader.

In mijn rol als leidinggevende ontdekte ik hoe ontzettend belangrijk het is om echt goed te luisteren. Om echt oordeel loos te luisteren, om waar te nemen, zonder interpretatie. En vooral ook te horen en zien wat er niet wordt gezegd. Wat beweegt die ander? Wat is voor hem of haar belangrijk? Wat bedoelt hij of zij nou echt? Vandaar dat ik de nodige training en oefening op dat gebied heb gehad. Want je kunt het leren, je kunt het ontwikkelen.

En nu in mijn rol als trainer en coach is goed luisteren essentieel.

Maar niet alleen in je werksituatie, ook in je privéleven, met je partner of ouders of kinderen. Hoe vaak luister je om ze echt te begrijpen? Of luister je om vervolgens te reageren?

Ik nodig je uit er eens op te letten de komende tijd. Om luisteren belangrijk te maken. Met aandacht te luisteren. Vragen te stellen.

Luisteren is waardevol. Het is een geweldige eigenschap. Zodra jij beter wordt in luisteren, word je direct een betere vriend, leidinggevende, ouder, zakenpartner of vreemde op straat. Luisteren is niet altijd makkelijk, maar het helpt je de kwaliteit van al je relaties te verbeteren. En dat is ontzettend waardevol.

*Irene Vermeer*

Volg ons ook via Social Media:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *