Ontspannen is een keuze

OntspannenGrote kans dat jij helemaal geen tijd hebt om je te ontspannen, iedere dag. Je hebt het veel te druk, je hebt al zoveel op je bordje, daar kan echt niet nog iets bij. Ontspanning dat betekent toch minder doen, niet meer!

Als je dit herkent, bedenk dan eens; hoeveel kwaliteit geef jij iedere dag aan je werk, je kinderen, je partner en je vrienden als je zo gespannen bent? Weet je dat je met een half uur eerder opstaan al heel veel tijd voor jezelf kan vrijmaken? En heel belangrijk, weet je dat je meer afkrijgt als je ontspannen bent en dat je dan beter in staat bent te onderscheiden wat echt belangrijk is. Als je het zo bekijkt gaat het tijdwinst geven!

We leven in een tijd met To Do lijsten en heel veel taken en verwachtingen. In deze tijd lijkt ontspannen een soort luxe artikel.

Dat doe je eens in de zoveel tijd op de massage bank, in de sauna of tijdens een retraite. Het streven om te werken naar constante ontspanning lijkt streven naar iets onmogelijks.

Dit voorjaar ben ik op zo’n retraite geweest. Een hele week in de natuur. Ik kwam hier zo ontspannen van terug, zo fijn, dat wilde ik niet meer loslaten. Natuurlijk gebeurde dat wel.

Toen heb ik mij als doel gesteld uit te vinden hoe ik deze staat van ontspanning kon bereiken zonder retraite, maar gewoon in combinatie met mijn dagelijks leven.

Ik stelde mij de vraag waarom is het zo vreselijk moeilijk om je te ontspannen? En wat is er voor nodig om meer ontspannen te kunnen leven. Hieronder deel ik je eerst mijn bevindingen tot nu toe en daarna geef ik je 8 tips over ontspannen leven.

Een van mijn bevindingen is dat ik deze grote verandering in mijn leven alleen kan bereiken met een dagelijkse routine, een aantal veranderingen die ik dagelijks toepas. In het begin is het best lastig om nieuwe gewoontes te leren, om het vol te houden en er ook niet zo hard aan te trekken dat er weer een nieuw moeten op je TO DO lijst komt.
Dat volhouden dat gaat over balans en over uitvinden wat voor jou werkt. Langzaam wordt het gevoel van ontspanning de reden om het te doet. Wanneer je dan weer eens een stressvolle periode hebt weet je wat werkt. Echt ontspannen leven is een proces, helaas is ook hier geen quick fix voor.
Om je te gaan ontspannen op een moment dat je al gespannen bent, is erg moeilijk.

Soms lijkt het wel of je alleen nog maar zin hebt in sabotage.

Wanneer je gespannen bent, heeft dat een reden. Vaak een reden die niet comfortabel is, iets dat je liever uit de weg gaat. Je weet dat het oplossen van deze reden ontspanning zal brengen maar het is eng en je kiest er dus toch voor (meestal onbewust) om je kop in het zand te steken.

Op het moment dat je je gaat ontspannen, maak je namelijk ruimte voor zelfreflectie en zo ga je de oorzaak van je spanning zeker tegen komen.

Dat is dus de reden dat we er onbewust vaak voor kiezen om niet te gaan ontspannen. Liever ga je jezelf saboteren, allerlei excuses verzinnen waarom het in dit geval echt anders is.

Merk je dat je jezelf aan het saboteren bent? Vraag je dan eens af waarom.

Ben jij er klaar voor om je echt te gaan ontspannen? Om te gaan investeren in jezelf, in een ontspannen leven? Dan heb ik hier een lijst voor je om je op weg te helpen in jouw onderzoek.

1. Dagelijkse beweging:

Veel spanning sla je op in je lichaam. Door dagelijks te bewegen kan je deze spanning loslaten. Ikzelf heb gekozen voor een yoga routine van ongeveer 10 minuten iedere ochtend maar wie weet werken sit-ups, wielrennen of zwemmen voor jou.

2. Meditatie:

Dagelijks mediteren doet wonderen voor je, vooral als je er je dag mee begint. Het helpt mij om meer bij mezelf te blijven, vriendelijker te zijn voor mijzelf en de mensen om mij heen en mijn dag energieker te beginnen. Vind je het moeilijk om te beginnen met mediteren? Zoek dan een s op YouTube naar geleide meditaties.

3. Visualiseer jouw ideale dag:

Bedenk ’s morgens hoe je ideale dag eruit zou zien. Wat je gaat doen, wat je graag zou afkrijgen maar ook hoe de sfeer is en hoe andere mensen zullen reageren. Zo zet je de intentie voor die dag, dit helpt je onbewust met beslissingen nemen die dag. Laat het nadat je het bedacht hebt ook weer los, maak er niet een big deal van als iets anders loopt, het gaat uiteindelijk om de intentie.

4. Ga iedere dag de natuur in:

De natuur werkt helend voor mensen. Het helpt je om tot rust te komen. In de natuur zijn, geeft een soort reset, het laat spanning wegvloeien. Mijn eigen doel is het om iedere dag 1 uur in de natuur door te brengen. Ik moet eerlijk zeggen dat dit mij lang niet altijd lukt maar door dit voornemen ben ik veel vaker buiten. Ik blijf steeds opnieuw beginnen net zo lang tot het een gewoonte is en het voelt als de makkelijke weg.

5. Slaap genoeg:

Dit is heel erg dubbel. Als je gespannen bent slaap je vaak slechter en dat levert nog meer spanning op. Soms moet je dus eerst genoeg tijd nemen om je te ontspannen voordat je lekker kan slapen. Geef jezelf de kans om genoeg uit te rusten en genoeg te slapen. Als het slecht slapen komt door gebrek aan ontspanning beloof ik je dat je gedurende dit hele proces beter gaat slapen. En dat zal een wereld van verschil maken.
Mijn eigen valkuil is nogal eens dat ik na een gespannen dag, met een gevoel van “en nu ik!” veel te lang op blijf en zo de volgende dag weer moe en gespannen begin. Ook dan is het de kunst om dit te laten. Dus niet boos en geïrriteerd te zijn over mijn laat opblijven de vorige dag maar het als inspiratie te zien voor deze dag. Op zo’n dag probeer ik tussendoor bijvoorbeeld tijd te maken voor een bodyscan. Dit is een meditatie die je dag echt een opkikker kan geven. Sommige zeggen zelfs dat een bodyscan van 10 minuten meer energie geeft dan een half uur slaap.

6. Luister naar wat jij nodig hebt:

Vaak hebben we onze dagen zo volgepland dat er helemaal geen ruimte meer is om aan te voelen wat jij nodig hebt op dat moment. We zijn het sowieso niet gewend om ons op onze eigen behoeften en gevoel te richten. Probeer jezelf eraan te wennen om gedurende de dag af en toe een momentje te pakken waar je je even afvraagt hoe het met je gaat. Door social media zijn we zo gewend al deze momenten op te vullen met checken hoe het met de rest van de wereld gaat, geef jezelf deze tijd cadeau! Vaak is het zoeken naar afleiding ook een escape omdat het als je gespannen bent niet fijn is om na te gaan hoe je je voelt en wat je nodig hebt. Maar geloof mij, wanneer je de stap hebt gezet is het heerlijk om deze momenten aan jezelf te mogen besteden.

7. Investeer in leuke activiteiten:

Waar beleef jij echt plezier aan? Hou je van dansen en hebt je het in geen eeuwigheid gedaan? Kook je graag? Luister of maak je graag muziek? De mogelijkheden zijn eindeloos en alleen jij weet het antwoord. Wat geeft jou zo veel plezier? Wat heb je nu al zo lang aan de kant geschoven? Je leeft nu! Dus vindt een manier waarop je dit weer kan gaan doen en bedenk hoe je dit weer een vaste plek kan gaan geven in je leven.

8. Niet zo serieus:

Neem alles niet zo serieus, ook het moeten ontspannen niet. Vind de juiste balans tussen lol, jezelf tijd geven en volharding. Geef je jezelf ruimte om fouten te maken maar geef niet op. Begin als iets mis ging gewoon weer opnieuw. Het is een proces, stap voor stap. De ene dag voel je je ontspannen en de andere dag niet. Het gaat erom wat je daarmee doet. Het doel is om je steeds vaker ontspannen te voelen.
Ik ben me nu ongeveer een half jaar aan het focussen op mijn eigen ontspanning en ook al ben ik er nog lang niet ik merk enorme verschillen. Vooral in energie, flexibiliteit en het effect dat anderen op mij hebben. Ik ben beter in staat tot zelfreflectie, ik kan mijn eigen gedrag en reacties steeds beter van een afstand bekijken. Ik voel me vrijer en blijer en heb meer oog voor het kleine geluk om me heen.

Daarnaast merk ik dat ik andere nog beter kan helpen in hun proces van ontspanning en zelfreflectie.
Ik ben benieuwd wat dit hele ontspanningsproces me de komende jaren nog gaat brengen, ik kijk er naar uit!

Hierbij wil ik jou van harte uitnodiging om ook op reis te gaan naar een meer ontspannen leven, ik kan het je van harte aanraden en ik help je erg graag bij.

Volg ons ook via Social Media:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *